Skip to main content

Bark (żaglowiec) Spis treści Przykłady barków historycznych | Przykłady barków współczesnych | Zobacz też | Przypisy | Menu nawigacyjneBark (żaglowiec)Joseph Conrad's shipNew Zealand Geographice

Barki (żaglowce)Typy statków


żaglowiecmasztachożaglowanierejoweożaglowanie skośnegaflowebermudzkiefokmasztgrotmasztbezanmasztwielorybniczychwind parowychwindjammery












Bark (żaglowiec)




Z Wikipedii, wolnej encyklopedii






Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania




Szkic barku trzymasztowego, z ożaglowaniem gaflowym na bezanmaszcie





Takielunek trzymasztowego barku





„Alexander von Humboldt”





Replika okrętu HM Bark „Endeavour” w Cooktown, 2003




Bark „Otago” - drobnicowiec, który prowadził Joseph Conrad jako kapitan w latach 1888-1889 - ilustracja z I wydania The Mirror of the Sea sporządzony według wskazówek autora[1]




Bark – żaglowiec co najmniej trzymasztowy (rzadziej z większą liczbą masztów), niosący na wszystkich masztach (prócz ostatniego) ożaglowanie rejowe, a na ostatnim ożaglowanie skośne gaflowe lub (rzadziej) bermudzkie.


W przypadku jednostki trzymasztowej, maszty nazywa się kolejno: fokmaszt, grotmaszt, bezanmaszt. Jeśli masztów jest więcej to grotmaszty są numerowane: pierwszy, drugi...


W XIX wieku barki były bardzo rozpowszechnione wśród statków wielorybniczych. Jednak złota era tego typu jednostek to przełom XIX i XX wieku, kiedy używano ich zarówno jako statków towarowych, jak i szkolnych. Wiele jednostek było nawet specjalnie konstruowanych w tym drugim celu. Barki były wtedy jednymi z największych żaglowców, jakie budowano kiedykolwiek na świecie, a długość ich kadłubów nierzadko przekraczała 100 metrów. Posiadały dodatkowo napęd śrubowy, jednak ich głównym napędem były nadal żagle, pomimo że na wodzie panował już wiek pary. Posiadały również znacznie zautomatyzowaną obsługę w porównaniu do jednostek budowanych jeszcze nie tak dawno przed nimi. Obsługa olbrzymich żagli odbywała się za pomocą wind parowych, co znacznie zmniejszało liczbę potrzebnej załogi. Były więc jednostkami bardzo nowoczesnymi i jednocześnie, paradoksalnie, z powodu żagli były jednostkami z bezpowrotnie mijającej epoki. Były to windjammery.




Spis treści





  • 1 Przykłady barków historycznych


  • 2 Przykłady barków współczesnych


  • 3 Zobacz też


  • 4 Przypisy




Przykłady barków historycznych |



  • France II – żaglowiec o największej pojemności jaki kiedykolwiek zbudowano


  • Herzogin Cecilie – żaglowiec pływający m.in. we flocie Gustafa Eriksona


  • General Carleton – angielski statek handlowy, zatonął 27 września 1785 koło Dębek


  • Lwów – żaglowiec Szkoły Morskiej w Tczewie, kolebka polskich nawigatorów


  • Otago – statek handlowy, który prowadził kapitan Joseph Conrad w 1888-1889


  • Pamir – żaglowiec pływający m.in. we flocie Gustafa Eriksona


  • Passat – żaglowiec pływający m.in. we flocie Gustafa Eriksona


Przykłady barków współczesnych |



  • Alexander von Humboldt – niemiecki


  • Cuauhtemoc – okręt flagowy Marynarki Wojennej Meksyku


  • Gorch Fock ex Towariszcz ex Gorch Fock (I) – niemiecki statek szkolny, wcześniej żaglowiec szkolny ukraińskiej Marynarki Wojennej.


  • Gorch Fock II – niemiecki statek szkolny Marynarki Wojennej RFN (Bundesmarine)


  • STS Lê Quý Dôn – żaglowiec szkoleniowy zbudowany w Gdańsku dla Akademii Marynarki Wojennej Wietnamu


  • STS Kruzensztern – rosyjski


  • STS Siedow – rosyjski, największy żaglowiec szkolny

  • Simon Bolivar

  • HM Bark Endeavour – australijski statek – replika XVIII-wiecznego okrętu „Endeavour”, na którym kapitan James Cook odbył pierwszą wyprawę (1768-1771)


Zobacz też |





  • olinowanie, omasztowanie


Przypisy |



  1. Charles Clark: Joseph Conrad's ship (ang.). New Zealand Geographic. [dostęp 2010-05-25].





Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Bark_(żaglowiec)&oldid=51548630”










Menu nawigacyjne




























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.132","walltime":"0.206","ppvisitednodes":"value":777,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":13282,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":1466,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":1,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":755,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 147.352 1 -total"," 39.07% 57.569 1 Szablon:Przypisy"," 33.57% 49.465 1 Szablon:Typy_żaglowców"," 31.55% 46.492 1 Szablon:Cytuj_stronę"," 30.06% 44.291 1 Szablon:Szablon_nawigacyjny"," 23.36% 34.425 1 Szablon:Wikisłownik"," 20.73% 30.544 2 Szablon:Projekt_siostrzany"," 17.06% 25.131 2 Szablon:Ikona"," 13.79% 20.323 2 Szablon:Lang"," 4.87% 7.176 1 Szablon:Tnavbar"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.046","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2044505,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1254","timestamp":"20190405002301","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Bark (u017caglowiec)","url":"https://pl.wikipedia.org/wiki/Bark_(%C5%BCaglowiec)","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q216057","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q216057","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2003-05-29T17:35:56Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Rigging-barque.svg"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":126,"wgHostname":"mw1268"););

Popular posts from this blog

Wikipedia:Vital articles Мазмуну Biography - Өмүр баян Philosophy and psychology - Философия жана психология Religion - Дин Social sciences - Коомдук илимдер Language and literature - Тил жана адабият Science - Илим Technology - Технология Arts and recreation - Искусство жана эс алуу History and geography - Тарых жана география Навигация менюсу

Bruxelas-Capital Índice Historia | Composición | Situación lingüística | Clima | Cidades irmandadas | Notas | Véxase tamén | Menú de navegacióneO uso das linguas en Bruxelas e a situación do neerlandés"Rexión de Bruxelas Capital"o orixinalSitio da rexiónPáxina de Bruselas no sitio da Oficina de Promoción Turística de Valonia e BruxelasMapa Interactivo da Rexión de Bruxelas-CapitaleeWorldCat332144929079854441105155190212ID28008674080552-90000 0001 0666 3698n94104302ID540940339365017018237

What should I write in an apology letter, since I have decided not to join a company after accepting an offer letterShould I keep looking after accepting a job offer?What should I do when I've been verbally told I would get an offer letter, but still haven't gotten one after 4 weeks?Do I accept an offer from a company that I am not likely to join?New job hasn't confirmed starting date and I want to give current employer as much notice as possibleHow should I address my manager in my resignation letter?HR delayed background verification, now jobless as resignedNo email communication after accepting a formal written offer. How should I phrase the call?What should I do if after receiving a verbal offer letter I am informed that my written job offer is put on hold due to some internal issues?Should I inform the current employer that I am about to resign within 1-2 weeks since I have signed the offer letter and waiting for visa?What company will do, if I send their offer letter to another company