Skip to main content

Сергей Айзенщайн Съдържание Биография | Филмография | Бележки | Външни препратки | НавигацияАвтобиографияСергей Айзенщайн

Multi tool use
Multi tool use

Руски режисьориСъветски режисьориФройдистиРуски атеистиРодени в РигаПочинали в МоскваБалтийски немциПочинали от инфаркт на миокарда


рускисъветскикинорежисьорхудожниксценаристпедагогкинотеоретикпропаганда22 януари1898РигаРуската империяМихаил Айзенщайнбалтийски немецеврейскирускиняправославниатеистреволюцията в Русия от 1905 годинаСанкт ПетербургФранцияархитектураинженерствореволюциятаЧервената армияГерманияВологдаДвинскМинскОктомврийската революцияяпонскиканджиКабукиЯпонияМоскварускидизайнеррускиДзига Вертовсоциалистическия реализъмЕвропаГригорий АлександровоператораБерлинЦюрихЛондонПарижПарамаунт ПикчърсСъединените щатиХоливудКисловодскдепресияМексикоСинклернегативитесценаристикаСталинизпълнителните продуцентиАлександър НевскиСергей ПрокофиевалегорияНацистка ГерманияпактАдолф ХитлерРихард ВагнерБолшой театърАлматиИван IVПрокофиевАлмати„Война и мир“сърдечен удар












Сергей Айзенщайн




от Уикипедия, свободната енциклопедия






Направо към навигацията
Направо към търсенето











Сергей Айзенщайн

руски режисьор

Сергей Айзенщайн 


Роден:

22 януари 1898 г.

Рига, Руска империя


Починал:

11 февруари 1948 г. (50 г.)

Москва, СССР

Сергей Михайлович Айзенщайн (на руски: Сергей Михайлович Эйзенштейн) е съветски кинорежисьор, художник, сценарист, педагог и кинотеоретик. Най-известните негови филми са Броненосецът „Потьомкин“ и „Александър Невски“, които спадат към жанра на политическата пропаганда. Повлиява силно на ранните кинотворци заради иновативния му начин на монтаж и написани от него теоретични трудове. Заслужил деятел на изкуствата на РСФСР (1935 г), лауреат на две Сталински награди първа степен (1941 и 1946 г.), професор във Всеросийския държавен институт по кинематография на името на С. А. Герасимов, доктор по искуствознание (1939 г.), автор на фундаментални трудове по теория на кинематографията.




Съдържание





  • 1 Биография

    • 1.1 Ранни години


    • 1.2 Международна известност


    • 1.3 Мексикански проект и завръщане в Съветския съюз


    • 1.4 Трилогията за Иван Грозни



  • 2 Филмография


  • 3 Бележки


  • 4 Външни препратки




Биография |



Ранни години |




Малкият Сергей с родителите си.


Сергей Айзенщайн е роден на 22 януари 1898 година в Рига, тогава част от Руската империя, в семейство от средната класа.[1] Негов баща е Михаил Айзенщайн, балтийски немец, според някои автори с еврейски корени, който е известен местен архитект.[2] Майка му, Юлия Конецкая, е рускиня, дъщеря на заможен търговец.[2] И двамата му родители са православни и Айзенщайн получава християнско възпитание, но по-късно става отявлен атеист.[3]


Юлия напуска Рига в годината на революцията в Русия от 1905 година и взима Сергей с нея в Санкт Петербург. Той често се връща да види баща си, който около 1910 година се присъединява към тях.[4] Последва развод и Юлия се премества да живее във Франция.[4]


В Инженеро-строителен институт в Петербург Сергей учи архитектура и инженерство, професията на своя баща.[4] Заедно със състудентите си той се записва доброволец на страната на революцията, което го разделя с баща му. През 1918 година Сергей се присъединява към Червената армия, докато баща му Михаил подкрепя противоположната страна. След загубата баща му отива в Германия, а Сергей в Санкт Петербург, Вологда и Двинск.[4] През 1920 година Айзенщайн е преместен на ръководна позиция в Минск заради успешно осигуряване на пропаганда за Октомврийската революция. По това време Сергей учи японски – научава около триста канджи йероглифа и намира достъп до театъра Кабуки; тези занимания водят до пътуване до Япония.



Международна известност |





Борис Пастернак (вторият), Айзенщайн и Владимир Маяковски (в средата).


През 1920 Айзенщайн се премества в Москва и започва кариерата си в театъра, работейки в „Пролеткулт“ (пролетарска култура, на руски: пролетарская культура). Постановките му там са „Противогази“, „Слушай, Москва“ и „Мъдрец“. След това Айзенщайн работи като дизайнер за Всеволод Майерхолд. През 1923 година Айзенщайн започва кариерата си на теоретик и написва „Монтаж на атракциите“ за журнала „ЛЕФ“ (Ляв фронт на изкуството, на руски: Левый фронт искусств). Първият филм на Айзенщайн – „Дневникът на Глумов“ (с който завършвала театралната постановка „Мъдрец“) е направен в същата година с Дзига Вертов като инструктор.[1]


„Стачка“ е първият пълнометражен филм на Айзенщайн. „Броненосецът „Потьомкин“ е посрещнат добре от критиката в цял свят. След него Айзенщайн режисира „Октомври“ и „Старо и ново“ като част от тържествените празненства по случай десетата годишнина от Октомврийската революция през 1917 година. Критиците в чужбина ги аплодират, но в Съветския съюз ракурсите и монтажът, които Айзенщайн използва, не се харесват на съветската филмова общност и той трябвало да публикува статии със самокритика и уверения, че ще промени начина си на снимки, за да съответства на ученията на социалистическия реализъм.


През есента на 1928 година Айзенщайн се отправя на пътуване в Европа със своите колеги Григорий Александров и оператора Едуард Тисе. Официално пътуването има за цел да позволи на Айзенщайн и компания да научат за звуковите филми и да представят известни съветски творци на капиталистическия Запад, но за Айзенщайн това е възможност да види гледки и култури извън тези на Съветския съюз. Прекарва следващите две години пътувайки и изнасяйки лекции в Берлин, Цюрих, Лондон и Париж.[5]



Мексикански проект и завръщане в Съветския съюз |


През април 1930 година, Парамаунт Пикчърс му предлагат възможност да снима филм в Съединените щати.[6] Той приема краткосрочен договор за 100 хиляди долара и пристига в Холивуд през май 1930 година. Но това споразумение се проваля. Особеният подход на Айзенщайн към киното се оказва несъвместим с по-стриктния и комерсиален начин за правене на филми в американските студия. Прекараното време на Запад карат вярната сталинистка филмова индустрия да гледа на Айзенщайн с подозрение. Той прекарва известно време в психиатрична болница в Кисловодск през юли 1933 година, привидно резултат от депресия заради невъзможността му да монтира снимките от Мексико, предадени от Синклер на холивудски монтажисти, които непоправимо променят негативите. Впоследствие е назначен на преподавателска позиция във филмовото училище в Москва (ВГИК), където през 1933 и 1934 е ръководител на курса по обучение по сценаристика. Айзенщайн се жени за режисьорката и писателка Вера Аташева (1900 – 1965) през 1934 година и остава женен за нея до смъртта си през 1948.


През 1935 той започва нов проект „Поляната на Бежин“, но и той страда от много проблеми: Айзенщайн едностранно решава да заснеме две версии – една за възрастна публика и една за деца; не успява да направи ясен план за снимките и снима филма мащабно, като резултат от които проектът нахвърля бюджета си и пропуска крайни срокове. Спасението за кариерата на Айзенщайн идва от Сталин. Той заема позицията, че катастрофата с „Поляната на Бежин“ и други проблеми в индустрията, не са свързани с начина на работа на Айзенщайн, а с изпълнителните продуценти, които не са го наблюдавали. Накрая виновен бива изкаран Борис Шумятски, изпълнителен продуцент от 1932 година, който през 1938 е уволнен, арестуван, осъден за предателство и застрелян.


На Айзенщайн бива даден „още един шанс“ и той избира от две предложения – задачата за филм за живота на Александър Невски, с музика от Сергей Прокофиев. Този път обаче му причисляват и съсценарист, който да направи завършен сценарий, професионални актьори за ролите и асистент-режисьор, за да ускори снимките. Резултатът е филм, който е приет добре в Съветския съюз и му спечелва Орденът на Ленин и Наградата на Сталин. Филмът бива очевидна алегория и предупреждение за струпващите се сили на Нацистка Германия. Той бива започнат, завършен и разпространяван в 1938 година и е не само първия филм на Айзенщайн от почти едно десетилетие, но и първия му звуков филм. Няколко месеца след пускането му, Сталин влиза в пакт с Адолф Хитлер и „Невски“ е незабавно спрян от прожектиране. Айзенщайн се връща към преподаването и му е дадена задача да режисира „Валкирия“ на Рихард Вагнер в Болшой театър. След избухването на войната с Германия през 1941, „Александър Невски“ е пуснат отново в кината и постига международен успех.



Трилогията за Иван Грозни |


Когато немската армия наближава Москва, Айзенщайн и много други кинотворци се евакуират в Алмати, където му идва идеята да направи филм за цар Иван IV. Айзенщайн поддържа връзка с Прокофиев от Алмати и той се присъединява към него през 1942 година. Прокофиев написва музиката за филма на Айзенщайн и режисьорът му връща услугата като проектира декорите за оперното представление по „Война и мир“, което Прокофиев разбработва.


Филмът на Айзенщайн „Иван Грозни, първа част“ показва руския цар Иван IV като национален герой и спечелва одобрението на Сталин (както и Наградата на Сталин), но продължението „Иван Грозни, втора част“ бива критикуван от различни ръководни органи и не е показван до 1958. Всички материали от още недовършения „Иван Грозни, трета част“ са конфискувани и повечето от тях унищожени.


Айзенщайн получава сърдечен удар по време на снимките на този филм и на 11 февруари 1948 година умира от друг удар на 50-годишна възраст. Погребан е в Москва.



Филмография |














































Година
Заглавие на български
Оригинално заглавие
Бележки
1923„Дневникът на Глумов“„Дневник Глумова“
1924„Стачка“„Стачка“
1925„Броненосецът „Потьомкин“„Броненосец Потёмкин“
1927„Октомври“„Октябрь“
1929„Старо и ново“„Старое и новое“
1935„Поляната на Бежин“„Бежин луг“Недовършен и унищожен
1938„Александър Невски“„Александр Невский“Първият звуков филм на Айзенщайн
1944„Иван Грозни, първа част“„Иван Грозный 1-я серия“
1958„Иван Грозни, втора част“„Иван Грозный 2-я серия“Направен след първата част, но показан чак през 1958 заради цензурата
----„Иван Грозни, трета част“„Иван Грозный 3-я серия“Недовършен и унищожен


Бележки |



  1. аб Эйзенштейн 2003.


  2. аб Bordwell 1993.


  3. LaValley 2001, с. 70.


  4. абвг Seton 1952.


  5. Eisenstein 1972.


  6. Geduld 1970.


Цитирани източници
  • Эйзенштейн, Сергей. Автобиография. // lib.ru. lib.ru, 2003. Посетен на 29 юни 2015. (на руски)

  • Bordwell, David. The Cinema of Eisenstein. Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 1993. ISBN 978-0674131385. (на английски)

  • Eisenstein, Sergei. Que Viva Mexico!. New York, Arno, 1972. ISBN 978-0405039164. (на английски)

  • Geduld, Harry M. et al. Sergei Eisenstein and Upton Sinclair: The Making & Unmaking of Que Viva Mexico!. Bloomington, Indiana, Indiana University Press, 1970. ISBN 978-0253180506. (на английски)

  • LaValley, Al. Eisenstein at 100.. Rutgers University Press, 2001. ISBN 9780813529714. (на английски)

  • Seton, Marie. Sergei M. Eisenstein: A Biography. New York, A.A. Wyn, 1952. (на английски)


Външни препратки |



  • Сергей Айзенщайн в IMDb logo.svg Internet Movie Database



Взето от „https://bg.wikipedia.org/w/index.php?title=Сергей_Айзенщайн&oldid=9416644“.










Навигация



























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.196","walltime":"0.259","ppvisitednodes":"value":4032,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":18981,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":7445,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":1,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":3052,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 182.449 1 -total"," 42.38% 77.319 1 Шаблон:Биография_инфо"," 39.64% 72.318 1 Шаблон:Infobox"," 21.07% 38.437 6 Шаблон:Cite"," 13.54% 24.707 11 Шаблон:Hrf"," 13.36% 24.369 1 Шаблон:Cite_web"," 13.32% 24.305 5 Шаблон:Cite_book"," 9.64% 17.589 6 Шаблон:Източник_БДС_17377"," 6.69% 12.198 2 Шаблон:Lang"," 4.52% 8.248 1 Шаблон:Филмография_режисьор"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.022","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":833436,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1256","timestamp":"20190505165702","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"u0421u0435u0440u0433u0435u0439 u0410u0439u0437u0435u043du0449u0430u0439u043d","url":"https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B5%D0%B9_%D0%90%D0%B9%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%89%D0%B0%D0%B9%D0%BD","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q8003","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q8003","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"u0424u043eu043du0434u0430u0446u0438u044f u0423u0438u043au0438u043cu0435u0434u0438u044f","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2007-05-02T10:05:03Z","dateModified":"2019-04-08T00:48:00Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Sergei_Eisenstein_03.jpg"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":132,"wgHostname":"mw1262"););uiqvqrJkOLg39f0P,D,1 KHGdmK6U9iClP2 SUoeO WR0E,Y 5SSdhGausm,6slZcPx583sbyWo5c9VGUxR AqZHW
VK4 fYmVE,nETKnLOayq4OaR,5Nvv,yF2yUALfihEPZSZZ eHHHhzcNR 5x g me ER1P,L5YTrYJViL,LNzXb,zwc44goSXGY GirTfMn

Popular posts from this blog

RemoteApp sporadic failureWindows 2008 RemoteAPP client disconnects within a matter of minutesWhat is the minimum version of RDP supported by Server 2012 RDS?How to configure a Remoteapp server to increase stabilityMicrosoft RemoteApp Active SessionRDWeb TS connection broken for some users post RemoteApp certificate changeRemote Desktop Licensing, RemoteAPPRDS 2012 R2 some users are not able to logon after changed date and time on Connection BrokersWhat happens during Remote Desktop logon, and is there any logging?After installing RDS on WinServer 2016 I still can only connect with two users?RD Connection via RDGW to Session host is not connecting

Vilaño, A Laracha Índice Patrimonio | Lugares e parroquias | Véxase tamén | Menú de navegación43°14′52″N 8°36′03″O / 43.24775, -8.60070

Cegueira Índice Epidemioloxía | Deficiencia visual | Tipos de cegueira | Principais causas de cegueira | Tratamento | Técnicas de adaptación e axudas | Vida dos cegos | Primeiros auxilios | Crenzas respecto das persoas cegas | Crenzas das persoas cegas | O neno deficiente visual | Aspectos psicolóxicos da cegueira | Notas | Véxase tamén | Menú de navegación54.054.154.436928256blindnessDicionario da Real Academia GalegaPortal das Palabras"International Standards: Visual Standards — Aspects and Ranges of Vision Loss with Emphasis on Population Surveys.""Visual impairment and blindness""Presentan un plan para previr a cegueira"o orixinalACCDV Associació Catalana de Cecs i Disminuïts Visuals - PMFTrachoma"Effect of gene therapy on visual function in Leber's congenital amaurosis"1844137110.1056/NEJMoa0802268Cans guía - os mellores amigos dos cegosArquivadoEscola de cans guía para cegos en Mortágua, PortugalArquivado"Tecnología para ciegos y deficientes visuales. Recopilación de recursos gratuitos en la Red""Colorino""‘COL.diesis’, escuchar los sonidos del color""COL.diesis: Transforming Colour into Melody and Implementing the Result in a Colour Sensor Device"o orixinal"Sistema de desarrollo de sinestesia color-sonido para invidentes utilizando un protocolo de audio""Enseñanza táctil - geometría y color. Juegos didácticos para niños ciegos y videntes""Sistema Constanz"L'ocupació laboral dels cecs a l'Estat espanyol està pràcticament equiparada a la de les persones amb visió, entrevista amb Pedro ZuritaONCE (Organización Nacional de Cegos de España)Prevención da cegueiraDescrición de deficiencias visuais (Disc@pnet)Braillín, un boneco atractivo para calquera neno, con ou sen discapacidade, que permite familiarizarse co sistema de escritura e lectura brailleAxudas Técnicas36838ID00897494007150-90057129528256DOID:1432HP:0000618D001766C10.597.751.941.162C97109C0155020