Skip to main content

Szergej Mihajlovics Eisenstein Tartalomjegyzék Élete, munkássága Filmjei Magyarul Források Navigációs menüellenőrizveIMDbPORT.huQue Viva Mexico, a teljes filmIMDbRészletes életrajzGeréb Anna tanulmánya (Filmkultúra)Pásztory Ádám: A végidők poézise (Filmkultúra)A Metropolis 1998. őszi Eisenstein különszámaDan Shaw tanulmányaWorldCat56609269n790065620000 0001 2133 987X118529684184356026849372jn19990210191cb11901623d011678XX4721474500137065233154

Orosz filmrendezőkRigaiak1898-ban született személyek1948-ban elhunyt személyekSzovjet filmrendezőkLenin-renddel kitüntetettek


Riga1898január 23.Moszkva1948február 11.filmrendezőPetrográdbanVörös HadseregbenmoszkvaiEduard TisszemontázstodesszaiEgyesült ÁllamokbaMexikóbanUpton SinclairhangosfilmSzergej Prokofjev










(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003Eelrejtu003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="hu" dir="ltr"u003Eu003Cdiv style="padding:3px 10px 3px 10px; margin:10px; border:1px solid #b3b7ff; font-size:95%; text-align:center;"u003Enu003Cpu003Eu003Cbu003E2019. május 4-én (szombaton) u003Ca href="/wiki/Wikip%C3%A9dia:Wikital%C3%A1lkoz%C3%B3k/Budapest,_2019._m%C3%A1jus_4." title="Wikipédia:Wikitalálkozók/Budapest, 2019. május 4."u003Ewikipédistatalálkozótu003C/au003Eu003C/bu003E tartunk Budapesten, ahol szeretettel várunk!nu003C/pu003Enu003Chr style="background-color:#b3b7ff; margin:0 2em;" /u003Enu003Cpu003Eu003Cbu003Eu003Ca href="/wiki/Wikip%C3%A9dia:Wikital%C3%A1lkoz%C3%B3k/Wikit%C3%A1bor/2019" title="Wikipédia:Wikitalálkozók/Wikitábor/2019"u003EMegbeszélés az idei Wikitáborral kapcsolatbanu003C/au003E.u003C/bu003E Vegyél részt te is!nu003C/pu003Enu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());




Szergej Mihajlovics Eisenstein




A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából








Ugrás a navigációhoz
Ugrás a kereséshez
























Szergej Eisenstein
Sergei Eisenstein 02.jpg
Született
Szergej Mihajlovics Eisenstein
1898. január 23.
Riga, Orosz Birodalom
Elhunyt
1948. február 11. (50 évesen)
Moszkva, Szovjetunió
Állampolgársága

  • orosz

  • szovjet


Házastársa
Pera Ataseva (1934–1948)
SzüleiMichail Osipovič Ėjzenštejn
Foglalkozása
filmrendező, teoretikus
Munkáltató
Gerasimov Institute of Cinematography
Iskolái
Saint-Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering
Kitüntetései

  • Méltóság Érdemrendje

  • Emlékérem az 1941-1945-ös Nagy Honvédő Háborúban való bátor részvételért

  • Honored art worker of the Russian Soviet Federative Socialist Republic

  • Medal "In Commemoration of the 800th Anniversary of Moscow"


  • Lenin-rend (1939)

  • Sztálin-díj (1946)


Halál okaszívinfarktus
Sírhely
Novogyevicsi temető

Szergej Eisenstein aláírása
Szergej Eisenstein aláírása


  • IMDb

  • PORT.hu


Commons

A Wikimédia Commons tartalmaz Szergej Eisenstein témájú médiaállományokat.



Eisenstein szüleivel


Szergej Mihajlovics Eisenstein (a magyar szakirodalomban gyakran Ejzenstein, oroszul: Сергей Михайлович Эйзенштейн, lettül: Sergejs Eizenšteins) (Riga, 1898. január 23. – Moszkva, 1948. február 11.) szovjet filmrendező és teoretikus, a szovjet és az egyetemes filmtörténet egyik legjelentősebb alakja. Munkásságával nagy mértékben hozzájárult a film formanyelvének kialakításához.




Tartalomjegyzék





  • 1 Élete, munkássága


  • 2 Filmjei


  • 3 Magyarul


  • 4 Források




Élete, munkássága


Petrográdban tanult, festőnek és közben mérnöknek is készült, de végül nem szerzett diplomát. 1918-ban a Vörös Hadseregben önkéntesként agitációs plakátokat készített. 1920-tól egy moszkvai avantgárd színház díszlettervezője, majd rendezője volt. A hagyományos művészi formákat radikálisan elutasító áramlatok híveként tanulmányozta többek között a japán Kabuki színház formavilágát is. Új utakat keresve alakította ki első, ún. attrakciós montázs elméletét, amely végül logikusan vezette el a filmhez.


Első, némafilmes korszakának mind a négy játékfilmje (lásd lejjebb a filmográfiát) jelentős alkotás, bennük sikerrel alkalmazta és közben állandóan tovább is fejlesztette elméletét. Nem egyéni hősöket, hanem típusokat ábrázol, csak egy igazi hőse van: a tömeg. Filmjeit patetikus, néha szatirikus hangvétel, forradalmi hevület jellemzi, de ezt a hatást gondosan megkonstruált jelenetekkel, pontosan kiszámított képi kifejezőeszközökkel érte el. Ebben méltó alkotótársa volt állandó operatőre, Eduard Tissze.


Eisenstein a montázst, a képek egymás mellé állításának módját tekintette a film lényegének. Felfogását az 1+1=3 képlettel szokták jellemezni: két egymást követő kép összhatásából olyan új jelentés születhet, amely jelentést önmagában egyik kép sem tartalmazza. A képeknek és a jeleneteknek ez az ütköztetése, ellenpontja sajátos dinamikát teremt: nem csupán a ritmus, hanem a keltett asszociációk, gondolatok dinamikáját is. Az ún. intellektuális filmet a fogalmak közvetlen képi megjelenítésére is alkalmasnak tartotta.
A ma már klasszikusnak számító Patyomkin páncélos (más fordításban: Patyomkin cirkáló) hozta meg számára a világhírt. Ennek egyes képsorait, például az odesszai lépcsőjeleneteit, az Eisensteinről szóló csaknem minden írás idézi. A Patyomkin páncélost 1958-ban a világ tizenkét legjobb filmje közé választották.


1929-ben Eisenstein alkotótársaival Nyugat-Európába, majd az Egyesült Államokba utazott, ahol forgatási szerződést kaptak, de a terv végül meghiúsult. Ezután Mexikóban az országról szóló Que viva Mexico! című tervezett filmjükhöz készítettek felvételeket, ám a filmet nem fejezhették be, és a hatalmas mennyiségű filmanyagot sem vihették magukkal. Abból később mások, több különböző filmet állítottak össze. A forgatást szponzorként Upton Sinclair támogatta, majd a túlköltekezést megelégelve végül a támogatást is ő vonta meg.


Hazatérése után Eisenstein a moszkvai Filmművészeti Főiskolán filmrendezést tanított és elméleti munkáin dolgozott. A hangosfilm elterjedése új kihívást jelentett: az intellektuális filmről korábban vallott nézeteit részben módosította, a fogalmak közvetlen megjelenítése helyett a belső monológ kérdése, a filmhang, a szöveg, sőt a színek dramaturgiai szerepe kezdte foglalkoztatni.
Állandó konfliktusban állt a filmipar nagyhatalmú vezetőjével. Végül csak 1936-ban kapott forgatási lehetőséget, ám Bezsin rétje című filmjét a hivatalos vélemény mint formalista alkotást bemutatásra alkalmatlannak találta. Eisenstein nyilvánosan önkritikát gyakorolt.
Történelmi tárgyú – immár hangos – filmjeiben (zenéjüket Szergej Prokofjev szerezte) előtérbe került az egyéni hős, a történelmi személyiség monumentálissá növesztett alakja. Ezt a látásmódot a közeledő, illetve már az országban dúló háború is indokolta. A háborús években kezdte el a három részesre tervezett Rettegett Iván forgatását. Az első részt sikerrel be is mutatták, de a másodikat elhibázottnak ítélték, Eisenstein pedig ismét önkritikát gyakorolt, nekilátott filmje kijavításához, de nem volt ideje befejezni, mert 50 éves korában szívroham következtében meghalt.



Filmjei


  • 1923: Glumov naplója (rövidfilm, az Eisenstein által rendezett Karrier c. színházi darab része)

  • 1924-25: Sztrájk (Стачка)

  • 1925-26: Patyomkin páncélos (Броненосец „Потёмкин“) (az úgynevezett brüsszeli tizenkettő (1958) első helyezett filmje)

  • 1927-28: Október (Октябрь)

  • 1926-29: Régi és új (Старое и новое)

  • 1930-32: ¡Que viva Mexico! (Да здравствует Мексика!) (befejezetlen, 1979-ben restaurálták)

  • 1935–37: Bezsin rétje (Бежин луг) (befejezetlen, a forgatást kétszer is megszakíttatták, a film anyagát tulajdonképpen megsemmisítették – Szergej Jutkevics restaurálta állóképekben Eisenstein halálának huszadik évfordulójára, 1968-ban)

  • 1938: A jégmezők lovagja (Александр Невский)

  • 1941-45: Rettegett Iván I–II. (Иван Грозный) (a II. részt betiltották, első bemutatása 1958-ban volt, ez a film részben színes. A III. rész csak terv maradt.)

  • Que Viva Mexico, a teljes film


Magyarul



  • A filmrendezés művészete. Válogatott tanulmányok; ford. Donáth Ferencné et al., szerk., bev. Nemeskürty István; Gondolat, Bp., 1963


  • Forma és tartalom. Válogatott tanulmányok, 1-2.; vál., ford. Óváry-Óss József; Közdok, Bp., 1964 (Filmművészeti könyvtár)


  • Premier plánban. Önéletrajzi feljegyzések; ford. Simándi Júlia; Európa, Bp., 1979 (Emlékezések)


  • Válogatott tanulmányok; vál., szerk., előszó, jegyz. Bárdos Judit, ford. Berkes Ildikó, Szilágyi Zsuzsa; Áron, Bp., 1998


  • Szergej Eisenstein, a rajzoló rendező; összeáll. Geréb Anna; Kossuth, Bp., 2007


Források


  • U.Gregor – E.Patalas A film világtörténete (1966)

  • Guido Aristarco A filmelméletek története I. kötet. Magyar Filmtudományi Intézet, kézirat(1962)


  • IMDb (angolul)


  • Részletes életrajz (angolul)


  • Geréb Anna tanulmánya (Filmkultúra) (magyarul)


  • Pásztory Ádám: A végidők poézise (Filmkultúra) (magyarul)


  • A Metropolis 1998. őszi Eisenstein különszáma (magyarul)


  • Dan Shaw tanulmánya (angolul)


  • FilmművészetFilmművészetportál
    • összefoglaló, színes tartalomajánló lap








A lap eredeti címe: „https://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=Szergej_Mihajlovics_Eisenstein&oldid=21198068”










Navigációs menü



























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.648","walltime":"0.990","ppvisitednodes":"value":2416,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":21192,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":4518,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":16,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":4,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":1,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":3,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 940.751 1 -total"," 95.48% 898.219 1 Sablon:Személy_infobox"," 64.05% 602.550 29 Sablon:Wikidata"," 44.90% 422.408 16 Sablon:Infobox/Általános"," 21.58% 203.017 1 Sablon:Infobox/Fejléc"," 18.65% 175.494 45 Sablon:Wikidata-f"," 11.46% 107.796 3 Sablon:Infobox/Megjegyzés_feltétellel"," 6.65% 62.538 4 Sablon:Infobox/Feltételes"," 6.35% 59.769 4 Sablon:Infobox/Elválasztóvonal_feltétellel"," 3.37% 31.690 1 Sablon:Infobox/Commons"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.498","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":8493939,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1295","timestamp":"20190501122145","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Szergej Mihajlovics Eisenstein","url":"https://hu.wikipedia.org/wiki/Szergej_Mihajlovics_Eisenstein","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q8003","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q8003","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2005-02-05T22:56:55Z","dateModified":"2019-04-18T20:15:35Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Sergei_Eisenstein_02.jpg","headline":"szovjet filmrendezu0151"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":153,"wgHostname":"mw1273"););

Popular posts from this blog

Wikipedia:Vital articles Мазмуну Biography - Өмүр баян Philosophy and psychology - Философия жана психология Religion - Дин Social sciences - Коомдук илимдер Language and literature - Тил жана адабият Science - Илим Technology - Технология Arts and recreation - Искусство жана эс алуу History and geography - Тарых жана география Навигация менюсу

Bruxelas-Capital Índice Historia | Composición | Situación lingüística | Clima | Cidades irmandadas | Notas | Véxase tamén | Menú de navegacióneO uso das linguas en Bruxelas e a situación do neerlandés"Rexión de Bruxelas Capital"o orixinalSitio da rexiónPáxina de Bruselas no sitio da Oficina de Promoción Turística de Valonia e BruxelasMapa Interactivo da Rexión de Bruxelas-CapitaleeWorldCat332144929079854441105155190212ID28008674080552-90000 0001 0666 3698n94104302ID540940339365017018237

What should I write in an apology letter, since I have decided not to join a company after accepting an offer letterShould I keep looking after accepting a job offer?What should I do when I've been verbally told I would get an offer letter, but still haven't gotten one after 4 weeks?Do I accept an offer from a company that I am not likely to join?New job hasn't confirmed starting date and I want to give current employer as much notice as possibleHow should I address my manager in my resignation letter?HR delayed background verification, now jobless as resignedNo email communication after accepting a formal written offer. How should I phrase the call?What should I do if after receiving a verbal offer letter I am informed that my written job offer is put on hold due to some internal issues?Should I inform the current employer that I am about to resign within 1-2 weeks since I have signed the offer letter and waiting for visa?What company will do, if I send their offer letter to another company